piątek, 13 września 2013

Pierwszorzędnie drugorzędna rola BPM

Rozwiązania BPM muszą zapłacić słoną cenę za wejście i zadomowienie się w architekturach IT.

Taką samą cenę zapłaciły platformy dziedzinowe (ERP, CRM, etc...).

Chodzi o to, że zanim procesy BPM, zajmą należną im rolę, czyli staną się sposobem na spinanie i sterowanie rdzeniowymi procesami przechodzącymi przez całą organizację, muszą udowodnić swoją przydatność.

A mogą to zrobić jedynie poprzez tzw księgi pomocnicze, czyli aplikacje które rozszerzają rozwiązania platformowe lub zastępują niekoszerne funkcjonalności. Zwykle są odpowiedzią na model licencjonowania, ciężkiego klienta, czy duży koszt dopasowania platformy.

Bycie księgą pomocniczą sprawia jednak, że to w procesie BPM objawiają się błędy, wynikające z:

  • biznesowych patologii rozwiązania z platformy,
  • słabej lub braku procedury zarządzania zmianą,
  • głuchego telefonu pomiędzy biznesem - IT - dostawcy platform - dostawca BPM,
  • braku stabilności rozwiązań integracyjnych,
  • słabości mechanizmów testowania.

Zatem na dostawcy BPM spoczywa obowiązek wytworzenia procesów ale też (może nawet zwłaszcza też) koordynowanie całej edycji zmiany.

Problem w tym, że o ile rola integratora jest już powszechna i znana,
to rola integratora BPM, to ciągle nowość, w dodatku nowość taka, która na pierwszy rzut oka jest niepotrzebna.

Wystarczy zapytać się dowolnego biznesu, czy diagram BPMN stworzony na warsztatach analitycznych jest  kompletny, czyli:
- zawiera wszystkie ścieżki?
- obejmuje wszystkie obiekty biznesowe?
- zawiera docelowy proces?

Odpowiedź jest oczywista TAK i 3xTAK.

Podczas gdy biznes (i konsultanci BPA) wpadają w zakłopotanie, po uszczegóławiających pytaniach:
- czy model zawiera ścieżki: główną, krytyczne, alternatywne i przechwytywanie wyjątków biznesowych?
- czy model opisuje atrybuty obiektów biznesowych, ma obiekt kierowania procesem i definiuje mapowanie na obiekty zewnętrzne?
- czy model opisuje stan TOBE? Jeżeli tak to jakim cudem, jeżeli na ten moment dostępna jest tylko subiektywna wiedza wybranych użytkowników (nie ma danych statystycznych)?


2 komentarze:

  1. Jeżeli chodzi o systemy ERP, to ich wdrożeniem może dać firmie wiele korzyści. Oprogramowanie erp takie jak np. https://www.connecto.pl/demo-optima/ ma wiele zastosowań do których należy m.in. optymalizacja procesów związanych z handlem, księgowością, czy zarządzaniem przedsiębiorstwem. Ponadto systemy te z reguły można zintegrować z innymi systemami informatycznymi co ma wpływ na ich funkcjonalność oraz wydajność.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń